yes דוקו מתגייס למען מניעת אלימות נגד נשים
טלוויזיה
לקראת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, שיחול ב-25.11, ישודרו החודש ב-yes דוקו שלושה סרטי מקור חדשים בבכורה, שבמרכזם התמודדויות של נשים בעידן הנוכחי
yes דוקו נרתם למען המאבק הבינלאומי למניעת אלימות לנשים ויעלה במהלך חודש נובמבר ארבעה סרטים דוקומנטריים העוסקים בקשיים מגוונים של נשים בעידן המודרני. הרשימה לפניכם:
באדיבות yes
האושר המוחלט | Absolute Happiness
בכורה: יום רביעי, 6.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | התחרות הרשמית - פסטיבל חיפה 2019.
בשנת 1989 סחף אחריו איש התאטרון יוסף ספרא קבוצה של אמנים ואנשי אקדמיה ירושלמים, להקים את קיבוץ "נאות סמדר" בדרום הנגב. מטרתו של הקיבוץ היתה לייסד קהילה שיתופית שוויונית שתהווה "בית ספר ללימוד עצמו של האדם". רחל, אחותה של במאית הסרט אביב אור משולם, היתה גם היא אחת מאלה שנשבו בקסמו של הקיבוץ היפה בלב המדבר, בתורתו של ספרא הכריזמטי וברעיון לפצח את המכניזם של המחשבה האנושית ולמצוא את האושר המוחלט.
15 שנה מאוחר יותר, כשרחל מחליטה לעזוב בטריקת דלת את הקיבוץ, נשאלת השאלה - מדוע עזבה את גן-העדן הפסטורלי? והאם יש אמת בשמועות שריחפו מעל הקיבוץ כל השנים, שראו במקום כת וביוסף ספרא גורו? אור משולם פותחת באומץ את תיבת הפנדורה, וחוזרת עם תשובות מטלטלות.
מחפשות את האושר המוחלט | באדיבות yes
בימוי: אביב אור משולם | תסריט אביב אור משולם, אבישי ג'ון | צילום אביגיל שפרבר | עריכה אבישי ג'ון | מוזיקה הראל שחל, רחל טיפנברונר | הפקה אביגיל שפרבר – "פרדס הפקות". הופק עבור yes דוקו בתמיכת קרן מקור לסרטי קולנוע (60 דק', ישראל, 2019).
מסורבות | Divorce Denied
בכורה: יום רביעי, 13.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | פסטיבל דוקאביב-גליל 2019.
סיפוריהן של מסורבות גט, המבקשות להשתחרר מכבלי נישואיהן. שרה מחכה לקבל גט שנתיים, נועה ממתינה כ-4 שנים ואשרת 9 שנים. שלושתן מסורבות גט, נתונות לחסדי בעליהן ובתי הדין הרבניים. ההלכה קובעת שהבעל הוא שמתיר את אשתו מרצונו החופשי. כך מוצאות עצמן מאות נשים בישראל כבולות בנישואין בניגוד לרצונן.
באדיבות yes
עו"ד בתיה כהנא דרור, לוחמת את מלחמתן, מתוך אמונה שהחוקים חייבים להשתנות בהתאם לזמן ולתקופה. היא מייצגת אותן ועוד נשים רבות ומאתגרת את בתי הדין השמרנים. בתיה, אישה מאמינה ודתית, מבקשת לחולל שינוי. תוך עבודה סיזיפית והכרה עמוקה עם דיני קידושין, בתיה מצליחה לשחרר חלק מהנשים מכבלים שכלאו אותן במשך שנים, האם תצליח גם במקרה של שרה, נועה ואשרת?
בימוי ותסריט: דוד אופק, מיה ווב | צילום: דרור לבנדיגר | עריכה: עדו בהט | מוזיקה מקורית: אליוט | עריכת סאונד: רותם דרור | תמונה וצבע: רון בן מאיר | הפקה: אסנת טרבלסי. הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת קרן מקור.
פגות תוקף | Leftover Women
בכורה: יום רביעי, 20.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | זוכה פרס הבימוי הטוב ביותר ופרס העריכה הטובה ביותר – דוקאביב 2019 | פסטיבל Tribeca 2019, פסטיבל hotDocs 2019
המושג Leftover Women (בסינית Shengnu) מתאר נשים משכילות בערים הגדולות בסין בשנות ה-20 המאוחרות לחייהן שנשארו ברווקותן. הממשל הסיני מקדם באגרסיביות את המושג באמצעות מאמרים, סקרים, קריקטורות ודיווחים חדשותיים בהם מתויגות לשלילה נשים משכילות ורווקות כדרך להתמודד עם האיום על היציבות החברתית שנוצר עקב "מדיניות הילד היחיד" אשר הובילה למצב בו היום יש בסין כ-30 מיליון גברים יותר מנשים.
אל תתייגו תאריכי תפוגה | באדיבות yes
הסרט "פגות תוקף" עוקב אחר שלוש נשים המתמודדות עם הסטיגמה של Leftover Women, ומשקף את הדיכוי של נשים הנשען על ערכים סינים מסורתיים. מערכת תעמולה מתוזמרת זו, המאורגנת על ידי הממשלה, משקפת תפיסת עולם שוביניסטית ושמרנית – תחייה מחודשת של אי שוויון מגדרי בסין הפוסט-סוציאליסטי ת.
בימוי: שוש שלם, הילה מדליה | עריכה: ז'ואל אלקסיס | מוזיקה: רן בגנו | הפקה: הילה מדליה, שוש שלם, וסנה קודיק (executive Producer), מתי כוכבי (executive Producer), מאיה כוכבי (executive Producer), עדי כוכבי (executive Producer), יונה ויזנטל (executive Producer).
הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, arte, DR ו-SVT. (84 דק', ישראל, 2019)
מקום מפלט | Refuge
בכורה: יום רביעי, 27.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | התחרות הרשמית - פסטיבל חיפה 2019.
בישראל מדווח על כ-200,000 נשים נפגעות אלימות. במקרה של סכנת חיים הן נשלחות למקלטים עם ילדיהן. 14 מקלטים בלבד מיועדים לנשים אלה, כאשר כל מקלט יכול להכיל עד 12 נשים וילדיהן בו זמנית. כל אישה יכולה לשהות במקלט 6 חודשים לכל היותר. בפעם הראשונה בטלוויזיה, קיבלה הבמאית איילת דקל ("צומוד") גישה למתרחש בין הכתלים של שלושה מקלטים לנשים נפגעות אלימות: חרדי, ערבי וחילוני. במשך שנה עקבה דקל אחר שיגרת החיים במקלטים הללו ואחר הקשר הנרקם במהלך העבודה בין הצוות המקצועי לנשים נפגעות האלימות.
מחפשות מפלט ולא מוצאות | באדיבות yes
מנהלות המקלטים – שנאנקות תחת עומס הפניות בעוד המקלטים צרים מלהכיל את כמויות הנשים הזקוקות לעזרה - עדות על בסיס יומי, למאבקי כוח, למקרים קשים של אלימות ולטרגדיות משפחתיות. ולמרות שכל הצוות המקצועי נותן את הנשמה, ומנסה לתת כלים להתמודדות, כל העת מרחפת ברקע השאלה – מה יעלה בגורלן של הנשים הללו כאשר ייאלצו לעזוב את המקלט?
בימוי, תסריט והפקה: איילת דקל | צילום: טניה אייזיקוביץ' | עריכה דנאל אל-פלג | מוזיקה אביב אלדמע, און קדוש
עיצוב פס-קול אביב אלדמע. הסרט הופק עבור yes דוקו. (61 דק', ישראל, 2019)/
יום שלישי, 5 בנובמבר 2019
yes דוקו מתגייס למען מניעת אלימות נגד נשים
yes דוקו נרתם למען המאבק הבינלאומי למניעת אלימות לנשים ויעלה במהלך חודש נובמבר ארבעה סרטים דוקומנטריים העוסקים בקשיים מגוונים של נשים בעידן המודרני. הרשימה לפניכם:
באדיבות yes
האושר המוחלט | Absolute Happiness
בכורה: יום רביעי, 6.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | התחרות הרשמית - פסטיבל חיפה 2019.
בשנת 1989 סחף אחריו איש התאטרון יוסף ספרא קבוצה של אמנים ואנשי אקדמיה ירושלמים, להקים את קיבוץ "נאות סמדר" בדרום הנגב. מטרתו של הקיבוץ היתה לייסד קהילה שיתופית שוויונית שתהווה "בית ספר ללימוד עצמו של האדם". רחל, אחותה של במאית הסרט אביב אור משולם, היתה גם היא אחת מאלה שנשבו בקסמו של הקיבוץ היפה בלב המדבר, בתורתו של ספרא הכריזמטי וברעיון לפצח את המכניזם של המחשבה האנושית ולמצוא את האושר המוחלט.
15 שנה מאוחר יותר, כשרחל מחליטה לעזוב בטריקת דלת את הקיבוץ, נשאלת השאלה - מדוע עזבה את גן-העדן הפסטורלי? והאם יש אמת בשמועות שריחפו מעל הקיבוץ כל השנים, שראו במקום כת וביוסף ספרא גורו? אור משולם פותחת באומץ את תיבת הפנדורה, וחוזרת עם תשובות מטלטלות.
מחפשות את האושר המוחלט | באדיבות yes
בימוי: אביב אור משולם | תסריט אביב אור משולם, אבישי ג'ון | צילום אביגיל שפרבר | עריכה אבישי ג'ון | מוזיקה הראל שחל, רחל טיפנברונר | הפקה אביגיל שפרבר – "פרדס הפקות". הופק עבור yes דוקו בתמיכת קרן מקור לסרטי קולנוע (60 דק', ישראל, 2019).
מסורבות | Divorce Denied
בכורה: יום רביעי, 13.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | פסטיבל דוקאביב-גליל 2019.
סיפוריהן של מסורבות גט, המבקשות להשתחרר מכבלי נישואיהן. שרה מחכה לקבל גט שנתיים, נועה ממתינה כ-4 שנים ואשרת 9 שנים. שלושתן מסורבות גט, נתונות לחסדי בעליהן ובתי הדין הרבניים. ההלכה קובעת שהבעל הוא שמתיר את אשתו מרצונו החופשי. כך מוצאות עצמן מאות נשים בישראל כבולות בנישואין בניגוד לרצונן.
באדיבות yes
עו"ד בתיה כהנא דרור, לוחמת את מלחמתן, מתוך אמונה שהחוקים חייבים להשתנות בהתאם לזמן ולתקופה. היא מייצגת אותן ועוד נשים רבות ומאתגרת את בתי הדין השמרנים. בתיה, אישה מאמינה ודתית, מבקשת לחולל שינוי. תוך עבודה סיזיפית והכרה עמוקה עם דיני קידושין, בתיה מצליחה לשחרר חלק מהנשים מכבלים שכלאו אותן במשך שנים, האם תצליח גם במקרה של שרה, נועה ואשרת?
בימוי ותסריט: דוד אופק, מיה ווב | צילום: דרור לבנדיגר | עריכה: עדו בהט | מוזיקה מקורית: אליוט | עריכת סאונד: רותם דרור | תמונה וצבע: רון בן מאיר | הפקה: אסנת טרבלסי. הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת קרן מקור.
פגות תוקף | Leftover Women
בכורה: יום רביעי, 20.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | זוכה פרס הבימוי הטוב ביותר ופרס העריכה הטובה ביותר – דוקאביב 2019 | פסטיבל Tribeca 2019, פסטיבל hotDocs 2019
המושג Leftover Women (בסינית Shengnu) מתאר נשים משכילות בערים הגדולות בסין בשנות ה-20 המאוחרות לחייהן שנשארו ברווקותן. הממשל הסיני מקדם באגרסיביות את המושג באמצעות מאמרים, סקרים, קריקטורות ודיווחים חדשותיים בהם מתויגות לשלילה נשים משכילות ורווקות כדרך להתמודד עם האיום על היציבות החברתית שנוצר עקב "מדיניות הילד היחיד" אשר הובילה למצב בו היום יש בסין כ-30 מיליון גברים יותר מנשים.
אל תתייגו תאריכי תפוגה | באדיבות yes
הסרט "פגות תוקף" עוקב אחר שלוש נשים המתמודדות עם הסטיגמה של Leftover Women, ומשקף את הדיכוי של נשים הנשען על ערכים סינים מסורתיים. מערכת תעמולה מתוזמרת זו, המאורגנת על ידי הממשלה, משקפת תפיסת עולם שוביניסטית ושמרנית – תחייה מחודשת של אי שוויון מגדרי בסין הפוסט-סוציאליסטי ת.
בימוי: שוש שלם, הילה מדליה | עריכה: ז'ואל אלקסיס | מוזיקה: רן בגנו | הפקה: הילה מדליה, שוש שלם, וסנה קודיק (executive Producer), מתי כוכבי (executive Producer), מאיה כוכבי (executive Producer), עדי כוכבי (executive Producer), יונה ויזנטל (executive Producer).
הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, arte, DR ו-SVT. (84 דק', ישראל, 2019)
מקום מפלט | Refuge
בכורה: יום רביעי, 27.11, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV | התחרות הרשמית - פסטיבל חיפה 2019.
בישראל מדווח על כ-200,000 נשים נפגעות אלימות. במקרה של סכנת חיים הן נשלחות למקלטים עם ילדיהן. 14 מקלטים בלבד מיועדים לנשים אלה, כאשר כל מקלט יכול להכיל עד 12 נשים וילדיהן בו זמנית. כל אישה יכולה לשהות במקלט 6 חודשים לכל היותר. בפעם הראשונה בטלוויזיה, קיבלה הבמאית איילת דקל ("צומוד") גישה למתרחש בין הכתלים של שלושה מקלטים לנשים נפגעות אלימות: חרדי, ערבי וחילוני. במשך שנה עקבה דקל אחר שיגרת החיים במקלטים הללו ואחר הקשר הנרקם במהלך העבודה בין הצוות המקצועי לנשים נפגעות האלימות.
מחפשות מפלט ולא מוצאות | באדיבות yes
מנהלות המקלטים – שנאנקות תחת עומס הפניות בעוד המקלטים צרים מלהכיל את כמויות הנשים הזקוקות לעזרה - עדות על בסיס יומי, למאבקי כוח, למקרים קשים של אלימות ולטרגדיות משפחתיות. ולמרות שכל הצוות המקצועי נותן את הנשמה, ומנסה לתת כלים להתמודדות, כל העת מרחפת ברקע השאלה – מה יעלה בגורלן של הנשים הללו כאשר ייאלצו לעזוב את המקלט?
בימוי, תסריט והפקה: איילת דקל | צילום: טניה אייזיקוביץ' | עריכה דנאל אל-פלג | מוזיקה אביב אלדמע, און קדוש
עיצוב פס-קול אביב אלדמע. הסרט הופק עבור yes דוקו. (61 דק', ישראל, 2019)/
סיכום המבקר
10/
5.5