הפרוייקט החדש של ארי פולמן: אנה פרנק באנימציה

קולנוע
לאחרונה נחשפו אל הרשת תמונות המתקשרות לפרוייקט המדובר של ארי פולמן; אנה פרנק בסרט אנימציה. סרט אשר מגולל את מעללי יומנה של אנה פרנק באמצעות אנימציה אמנותית, בדיונית ויפה להחריד. השאלה היא מה שאר התמונות שפורסמו ברשת מרמזות על הפרויקט?

הפרוייקט החדש של ארי פולמן: אנה פרנק באנימציה
הפרוייקט החדש של ארי פולמן: אנה פרנק באנימציה

הגיע הזמן להודות באופן אישי, ארי פולמן הוא מהבמאים האהובים עלי. אפשר להגיד שהוא הגדיר עבורי מחדש את המילה "קולנוע", הזכיר לי את המשמעות של התמונות הרצות והצלילים שנשמעים לצידן, הכל אצלו כל כך אסתטי, יפהפה ומרגש, שצר לי שלא מוערך מספיק הוא בארץ ובעולם. הסגנון הספציפי שפולמן מתמקצע בו בשנים האחרונות הוא האנימציה הביזארית, סרטים "מצויירים" כביכול למבוגרים שרק באמצעותן יוכל להעביר את מסריו הקשים והצבעוניים, שכן בסרטי לייב אקשן (אמיתיים, לא מצויירים) לא כל צבע אפשר להעביר. במקרה של פולמן מדובר בכישרון חסר תקדים, "ואלס עם באשיר" היה סרט מלחמה עצמתי ומטלטל שמתברג במקום מאוד גבוה ברשימת הסרטים האהובים עלי, ו"כנס העתידנים" היה חזיון קולנועי עשיר ומשובח שלא ראיתי סרטים המשתווים אליו בשנים האחרונות.

עכשיו, בימים אלו, קיבל פולמן הצעה מעלה גבה מחברת ההפקה של דיאנה אלבאום (עמו עבדה גם על "כנס העתידנים") לעבד את יומנה של אנה פרנק לסרט אנימציה. הנושא הזה כל כך מטריד ומבולבל שקשה להבין את מטרתו; אנה פרנק באנימציה? לראות את זוועות השואה בציורים אומנותיים? הרי המציאות היא סגנונו ההפוך של פולמן, (למרות שעד כה סרטיו מציאותיים באופן כלשהו, "כנס העתידנים" מציג בעיני מציאות פוטנציאלית בעתיד, "וואלס עם באשיר" הוא בסופו של יום סרט דוקומנטרי) הסגנון של פולמן הוא הרי סוריאליסטי, ביזארי, דמיוני וכזה שחוצה את גבולות המציאות.

פולמן חוזר לעבוד עם האנימטור דוד פולונסקי והעיצוב החזותי של יוני גודמן המנסים לגרום לכל החוויה הזו להראות סוריאליסטית ואמנותית ככל האפשר. הפעם, אחרי שהצליח להיכנס אל לבם של עשרות צופים בפסטיבלים שונים, לפולמן תקציב רב להתפרע עקב יצירתיות מוגזמת, והוא בוחר ליצור הפעם אנימציה מקורית המשלבת בין אנימציית סטופ מושן (רקעים מצולמים אמיתיים) לבין אנימציה קלאסית (ציורים הנעשים במחשב בעיקר), כך שהדמות המצויירת תולבש על הצילומים האמיתיים. תמונה להמחשה;


(אנה, מתוך הסט)

ביומנה של אנה פרנק אנה מספרת את סיפורה לדמות בשם קיטי, דמות בדיונית אשר הייתה מפלט הדמיון האחרון שנותר לפרנק בחייה. בעולמו של פולמן, קיטי קיימת כדמות ובוחרת להתחקות אחרי אנה לאחר שקראה את יומנה. קשה להבין את כיוון העלילה ממסריו המרומזים של פולמן, האם זהו סרט המתרחש בהווה? אולי בתקופת השואה? האם הוא מגולל את סיפורו של היומן או רק מתייחס אליו באופן יחסי? על כל אלו אין תשובה. עוד פריים שהודלף, הוא פריים המשקף את משפחתה של אנה המאזינה לרדיו בו משודר על כך שהנאצים פלשו להולנד;


(משפחתה של אנה פרנק, אנימציה: יוני גודמן, עיצוב: דוד פולונסקי)

פולמן כפי שנראה מנסה לשמור על סודיות מוחלטת בכל הקשור לעשיית הסרט, אך מהפריימים הספציפיים שפורסמו בולטת עשייתו היצירתית והעשירה, והאנימציה כרגיל נראית נפלא. כל פרט ופרט במוחו המחושב והעמוס של פולמן מלא בחשיבות, ובכל תמונה שבסרטו אפשר למצוא משמעות. אך החלק הבעייתי בסיפור הוא אנימציית ה"סטופ מושן". סרטים שנעשו בסטופ מושן מלא הם סרטים כמו "וואלס וגרומיט", "קרוליין ודלת הקסמים", "חתונת רפאים" וכו' בהם נעשו בובות מפלסטלינה או מחימר והוזזו אט אט, מתמונה לתמונה, צולמו אלפי תנועות של הבובות ובאמצעות הרצתן ניתן לראות סרט שלם. פולמן מתכנן הפעם שרק הרקע יהיה בשיטה זו, ומשום מה, נגלו לרשת תמונות של פולמן ואנשי ההפקה לצד צילום סרט של בובות של אנה פרנק ומשניה המתאימות במיוחד לצילום סרט בסגנון זה;


(אנה פרנק והטלאי הצהוב)


(מעצבים את הדמויות והרכבת השנואה)

הכל נורא יפה, נורא אסתטי ובעיקר מפתה לראות את התוצאה הסופית, אך סימני השאלה מתרבים ולא ניתן לדעת, מה יהיה הסרט? סטופ מושן? אנימציה מיושנת? תקופתי ונאמן למקור או יצירתי ומתרחש בהווה? אין לאף אחד מושג, אבל על ארי פולמן, בניגוד לאלפי במאים אחרים, אני סומך.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על הפרוייקט החדש של ארי פולמן: אנה פרנק באנימציה
סרטים בקולנוע