"גרייהאונד": סתם אפור

ביקורות
טום הנקס פורץ מלב ים, נקי מקורונה והיישר ל-Apple TV+ הקרוב למקום מגוריכם. או שלא. הדוד טום מגלם קצין ומפקד של משחק "צוללות", ממלחמה העולם השנייה, בניסיון מקוצר להשאיר את קהל הצופים מחוברים.

"גרייהאונד": סתם אפור
"גרייהאונד": סתם אפור

זה כנראה לא הסרט ש-אפל תרצה שימשוך צופים משאר שירותי הסטרימינג, אבל זו הסנונית הראשונה שצוללת למים העמוקים של אותם השירותים, בניסיון להתחיל לרוץ כתף אל כתף מול הענקיות, שמה לעשות? מינפו את תקופת הקורונה בכדי לבסס שליטה בנתח השוק של שירותי הצפייה הישירה. ענקית התקשורת החלה לרכוש מכל הבא ליד וכך מתגלגל אל פתח טלוויזיתם של הצופים, המוגבלים מלכתת רגליהם לבתי הקולנוע, סרט חדש שהנקס כתב לו את התסריט, הפיק וכמובן גם כיכב בתפקיד הראשי.


פני הקפטן המיוסר. שוט מספר 1 מתוך 1000 | צילום: IMDB

הסרט שהיה אמור לצאת לפני חודש בדיוק בבתי הקולנוע נרכש לפני חודשיים על ידי אפל, בידיעתו ואישורו של הנקס, שככל הנראה העדיף שלא לתת לזמן לנצח אותו והנחית את המכה ראשון. פגיעת טורפדו משמעותית בגוף ספינת הסרט נגרמה, בכל הנוגע להשפעת האפקטים על הצופה, כאשר סביר להניח כי בקולנוע היו נראים הרבה, הרבה, הרבה יותר מרשימים, אבל כפי שתראו בסרט, מדובר במכה קלה בכנף, שמאפשרת לספינה הזו לשוט במים הסוערים של עולם הסטרימינג והתכנים, שמן הסתם היו מיועדים להיראות על ידי אולם מלא בצופים ללא תסמינים.

טום הנקס עלה וירד בחודשי תחילת הקורונה, בכל הנוגע לכותרות – הוא הצטלם עבור סרט ביוגרפי על אלביס, חטף קורונה ביחד עם אשתו, דחה את הקרנת הסרט הנוכחי ובסוף היה מעורב באישורים האחרונים שנגעו לעליית הסרט לרשת הסטרימינג, בצורת התפוח (שסבסד את פורסט גאמפ, בערך מאמצע חייו). הנקס מגלם שוב, יש לומר, מפקד צבאי הנמצא על סף תהום מסוימת במהלך מקטע מסוים של השירות שלו וכמובן שהוא נדרש לגלות אנושיות, תוך כדי מצוקה ובסופו של דבר גם לחלץ את עורו ועור חייליו.


אני אוציא אותם מהמים הסוערים | צילום: IMDB

"הגרייהאונד" ; הייתה משחתת אמריקאית שליוותה שיירות ספינות, אשר דאגו לקו האספקה בין ארצות הברית של אמריקה לבין אירופה. לא נשמע סקסי, אבל הסרט מצליח איכשהו להפיק עניין מסוים, גם אם די מוגבל, במסעה של הספינה. הנקס מגלם את קפטן קראוס, מפקד המשחתת ואדם טוב ומחויב למשימה, שנדרש לקחת לא מעט החלטות בחלונות זמן קצרים, בעוד אחת המשימות הופכת להיות מורכבת מדי, כאשר צוללות גרמניות מפציעות השכם וערב ומאיימות על קיום המשחתת וספינות השיירה, שאותן היא מלווה.

הסרט מבוסס על ספר בשם "השומרוני הטוב", משנת 1955 ואין ספק שיש לא מעט תכונות שכאלו, באופיו של מפקד האונייה ועם זאת, הוא האדם היחיד שמצליח ליצור עניין כלשהו בסרט וזאת גם בגלל שמדובר בגיבור הראשי, שבכל זאת – מגולם על ידי הנקס. אף אחת מדמויות המשנה לא מתפתחת לשום מקום, הופעות קטנות וקצרות של דמויות שאמורות לתפוס את המשבצת הזו, לא מספקות ולא יוצרות הזדהות או עניין בקרב הצופים והאמת שגם דמותו של קפטן הנקס לא הולכת ליותר מדי מקומות ולא מתמלאת ביותר מדי פרטי אופי, מעבר להיותו אדם טוב, שדואג לצוותו, לאוניות שסביבו ומתייסר תוך כדי התהליך באופן פיזי ונפשי.


ועכשיו...מבט מיוסר אל מעבר לאופק | צילום: IMDB

הבעיה המרכזית של הסרט שהוא די חד מימדי וחד עלילתי. דמות אחת מובילה את הסרט לבדה, הסיפור והעלילה מלווים את הצוללת לאורך מספר קרבות וגם רגעי משבר פנימי לא מוצגים היטב, כפי שמיטיב להציג ארון שניידר, במאי הסרט, את קטעי הלחימה שבין צוללות לספינות. אפשר לומר כי דרך הצגת הסרט את תפקידי המשנה בתור תפקידים ("שליח" למשל) ולא עם שמות, מייצגת את העובדות שהתרחשו באמת לפני יותר מחצי מאה ועם זאת יש בעובדה זו לא מעט ניכור, שזולג גם אל תוך הסרט, כאשר חוץ מהנקס, כל שאר הדמויות פלקטיות לחלוטין ולא תורמות מאומה.

ישנו אויב עלום מראה ובעל שם וזהות דמונית ידועה, גיבור אחד, המון עובדי משחתת ומלא מי אוקיינוס סביב, שיוצרים אווירה מעניינת, אבל כאן זה די נגמר. הסרט היה מצליח לעלות בעשרות מונים בערכו, לו היה מגיע לקולנוע והיה שואב את הצופים למלחמת מים קרובה מאוד לתאר את המציאות שחוו גיבורי אותה התקופה, אבל קורונה וזה...אז תראו בבית, בלי אפקטים קוליים מופרזים ותסיימו עם זה מהר.


אני אנווט | צילום: IMDB

משפט על הסרט:
משחתת שטה, יורה ונורית על ידי ספינות אויב. זו בגדול העלילה של הסרט הקצר, הקולע והזורם, אבל מעבר לכך לא מתמקד בכלום חוץ ממפקד אחד, ספינה אחת, מספר צוללות אויב והמון מים מסביב.

משפט על במאי הסרט:
ארון שניידר, שביים בעבר את "לרדת למטה" בהחלט לא הצליח להתעלות למעלה בסטנדרטים שלו ובונה על כך שכמה קרבות ים-ים, ישכיחו לנו את הרף.

משפט על השחקנים:
הנקס כמו הנקס, יודע ליצור דמות של גיבור מהורהר ומעורער, לצידו אליזבת' שו בתפקיד שכמעט לא מחייב הכרה בקרדיטים וסטפן גרהאם בתפקיד קצת יותר בשרני.

משפט על אורך הסרט:
נדמה שהם רצו, שם ב-אפל tv+ לקצר תהליכים לצופים שלהם וכך נוצר מצב שזה אחד הסרטים היחידים בתקופה האחרונה שהיה צריך לקבל הארכה, בניגוד גמור לאחרים שיכולים להשאיל לו תוכן.

סיכום המבקר
10/
6.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "גרייהאונד": סתם אפור
סרטים בקולנוע